søndag den 25. maj 2014

Shenandoah National Park

Er lige vågnet efter en dejlig og ikke mindst tiltrængt nattesøvn. I går tog Stephanie, Denise og jeg på tur fra morgenstunden og satte kursen mod Virginia - nærmere Shenadoah National Park. Det var godt og vel en tre timers køretur begge veje, men helt klart turen værd. Gennem parken kørte vi på vejen "Skydrive", hvilket var en yderst smuk tur op i bjergene. På selve ruten var der holdepladser til fotografering af udsigten, men parken bød på så meget mere end bare flot sceneri. Vi tog afsted for at hike og forhåbentlig støde ind i nogle vilde dyr. Heldige må vi have været, for allerede på vores køretur til de forskellige hiking-trails fik jeg spottet en sort bjørn inde i skoven. Jeg råbte op, Denise holdte straks bilen ind til siden, og vi løb alle ud med vores kameraer. Det var vildt sjovt at være så tæt på, og vi blev stående der med højt humør, indtil bjørnen blev trætte af os og dermed listede tilbage længere ind i skoven. Vi kørte videre, holdte ind ved en turist-information, mødte Justin Bieber, (eller i hvert fald en papfigur af ham, som nogle ældre mennesker havde det vildt sjovt med at bringe gennem hele parken) og dannede os derefter et overblik over dagens planer. Vores første hike blev Mary's Rock hike, hvilket bragte os op til toppen. Turen op var hård og stejl, men udsigten det hele værd. Turen ned var endnu bedre, for her stødte vi på dagens anden bjørn. Den var så tæt på denne her gang, at jeg faktisk blev en smule nervøs. Før havde vi bilen at hoppe ind i, hvis den anden vilde bjørn skulle blive i dårligt humør. Denne gang stod vi alene på stien, med en bjørn gloende direkte ind i kameralinsen. Ret vildt alligevel. Efter denne hike kørte vi videre og nedlagde Little Stony Man Hike, og til sidst fandt vi White Oak Canyon Hike og gjorde denne. White Oak var rigtig smuk, da den ledte os til et stort vandfald. Der gjorde vi pause inden vi vendte tilbage til bilen for at køre hjem ad "Skydrive". På hjemturen kunne vi tjekke tredje og fjerde bjørn af listen, da Stephanie denne gang spottede dem højt oppe i trætoppen. En bor og en babybjørn. Vi bakkede bilen tilbage og startede med at tage billeder, og der gik ikke længe før hele vejen var kaos med tusinde mennesker og lange bilkøer. Hele vejen var blokeret, og det var ikke længere muligt at passere grundet alle turisterne med stor interesse i de to bjørne.  Det må åbenbart være et sjældent syn, og vi kunne så glæde os over, at vi på vores tur fik set hele fire af slagsen.
Det var helt klart en fantastisk dag, men det var tre stille og uden tvivl brugte piger, der satte kursen tilbage mod Maryland. Vi fik hiket omkring 15 kilometer, hvilket umiddelbart ikke lyder af meget for en hel dag, men med stejle stigninger og en smule klatren, kunne både fødder og lår trænge til at hvile sig på bilturen hjem