søndag den 3. august 2014

Heading off to San Fransisco!

Lørdag morgen vågnede jeg med sommerfugle i maven, da starten på min rejsemåned med mor senere samme dag skulle skydes igang. Efter morgenmaden stod den på forkælelse inden afgang, da mor og jeg aflagde visit ved en af Bethesdas mange Nail Salons. Den efterfølgende halvanden time stod på afslapning i stor stil, da vi var blevet plantet i yderst behagelige massagestole, mens vi fik lagt både manicure og pedicure. En noget så sjov og anderledes oplevelse.
Da vi kom hjem stod den på et par hektiske timer for mit vedkommende, da jeg skulle have pakket det sidste til turen, ryddet det sidste op på værelset (puha, det er underligt at pakke alt ned) samtidig med, at jeg kæmpede en kamp med at få flyttede min adresse hjem (uden held) samt søge SU til studiestart. Omkring kvart i tre blev vi samlet op af en shuttle, der bragte os til Dulles airport. Nemt og smertefrit kom vi igennem bagage check og sequirity, og vi kunne derfor nyde en kop starbucks kaffe inden afgang. Flyturen til San Francisco varede omtrent 5,5 time og bød på en yderst smuk udsigt bestående af en stor variation af landskab. Flottest var det, da ruten slog over Gran Canyon.
Da vi ankom og havde fået vores bagage, tog vi metroen til downtown SF. Det var en kold fornøjelse, og især jeg var overrasket over det kolde vejr i forhold til østkystens nærmest trykkende varme. Min påklædning var i hvert fald ikke tilpasset San Franciscos kølige nætter, men trods kulde fik vi da fundet vores hotel. Vi skulle bo på Balwin Hotel beliggende mellem dyre mærkebutikker lige ved indgangen til Chinatown - bedre lokation kunne ikke ønskes, og personale og værelse var særdeles fint! Udmattede efter en god men lang dag gik vi i seng, så vi kunne være klar til søndagens begivenheder.

SF day one:
Første dag i San Francisco blev skudt i gang med en gåtur fra morgenstunden, da vi bestemte os for at handle ind og bringe maden tilbage til hotellet. Med dette fik vi os lokaliseret og samtidig set en smule af byen til en start. Vi handlede ind i Whole Foods og bragte det tilbage, hvorefter vi linede alle vores varer op til selvlavet mini buffet på værelset. Ja, vi fik morgenmad på sengen!
Efter en bid mad og en nøje ruteplanlægning var vi klar til at udforske SF's gader. Fra morgenstunden var vejret stadig koldt og gråt, men henad eftermiddagen klarede det en smule op til en kombination af skyer, blå himmel og enkelte varme solstråler.
Dagens program stod på en længere spadsertur gennem San Franciscos stejle og finurlige gader, og vi nød at skyde gennem de store variationer af huse og butikker, mens vi færdes gennem byens mange miljøer. Vejen forbi Hayes Valley bød på et anderledes og meget specielt kvarter med mange alternative butikker, Alamo Square Park med udsigt over de velkendte sminkede damer, som gjorde sig til med den mere trivielle bydel i baggrunden, Castro som er hjemsted for mange homoseksuelle gjorde sig bemærket med store regnbueflag langs kvarterets gader, og Misson kvarteret, der i sin bedste latinostil, skilte sig ud med de store revolutionære vægmalerier, som jeg især fandt yderst kunstneristiske og beundringsværdige. Ud over disse bemærkelsesværdige besøg gjorde vi også stop med udsigten over Twin Peaks, og ligeledes slog vi et smut fordi Chinatown først på aftenen.
Dagen bød altså på mange nedlagte kilometer og giga stejle bakker nedkæmpet, mens vi har kunne beundre de yderst smukke huse i romantisk stil - alle vidt forskellige - som der pryder San Franciscos mange forskellige gader.

SF day two:
Anden dag i storbyen bød på SF's kendte kabelvogne, som vi hoppede på for at ramme Lombard Street. Da vi hoppede af kabelvognene, stod den på en meget stejl gåtur opad gaden for at få udsigt over det kendte spot. Det kendte spot, hvor vejen snor sig og store fancy biler, slanger sig ned gemmen de farverige blomsterbede med de særprægede San Francisco huse beliggende på begge sider. Efter billedtagning begav vi os ned mod havneområdet, hvor vi så det lidt for turistprægede Fisherman Wharf samt søløverne og de mange sjove butikker og tivolilignende seværdigheder på Pier 39. Ved havnefronten nød vi samtidig udsigten over Alcatraz samt Golden Gate Bridge, og ligeledes aflagde vi cafeen Andersen et visit for en bid frokost. En Cafe der i et ihærdigt forsøg prøvede at frembringe den ægte danskerstemning med danske kager og bagerbrød, indretning bestående af mange danske flag samt ansatte i rødt og hvidt. Af ren nysgerrighed spurgte jeg fyren bag disken, om ejeren var dansk, og hele konceptet faldt for mig en smule til jorden, da svaret lød: "No, he is japanese. He just went to Denmark, and really liked it".
Efter et par timer på havnen tog vi et smut hjem til hotellet for et lille hvil, inden vi tog tilbage først på aftenen. Der fandt vi Pier 33, hvorfra vi tog en båd ud til det kendte fængsel Alcatraz. Her stod den på en delvis guidet, men ellers en selvguidet tur rundt på øen. I en lille times tid gik vi rundt med høretelefoner, hvor vi kunne høre alt om fængslet fra tidligere ansatte og indsatte. Med diverse instrukser blev vi guidet gennem de mange autentiske rum, og kombinationen af det fortalte og diverse lydeffekter fik det hele til at være endnu mere tankevækkende, imponerende og skræmmende på samme tid. Vi fik fortalt alt om de 29 år, hvori fængslet blev taget i brug, om fangers liv bag tremmer, og ligeledes om fangers undslippen. Det var vildt spændende, og helt klart min favorit af de ting, vi foretog os. Fængslet bør helt klart være øverst på prioteringslisten for alles besøg af SF.

Der er ingen tvivl om, at vores San Francisco besøg har været en øjenåbner for især mig angående USA's rummelighed. Byen skiller sig så meget ud fra mange af østkystens byer og er klart helt sin egen. San Francisco er en skæv og yderst charmerende by, der rummer så mange forskelligheder. Den er rodet, men fascinerende. Det er byen, hvor der er plads til alle. Intet mindre!
Jeg glæder mig til at komme tilbage til byen i slutningen af vores tur for at komme tættere på Golden Gate Bridge, men for nu er jeg mættet af storby.