tirsdag den 24. december 2013

So this is Christmas...

I sidder midt i and og risalamande, snart skal der danses om juletræ og pakkes gaver op. Det er her eftermiddag, juleferien er skudt i gang, men julehyggen må der ventes med. Det er en underlig følelse at sidde 6612 kilometer væk fra sit hjemland med tanken om, at ens familie er samlet til, hvad der efter min mening er årets vigtigste og ikke mindst dejligste begivenhed: juleaften. Julen er for mig indbegrebet af familietid og rigtig god gammeldags dansk hygge. En tid fyldt med kærlighed - en tid hvor man er samlet med sine kære. I år er det anderledes. Jeg er ikke hjemme, jeg er ikke sammen med min familie, og der er ikke noget som helst, der indikerer dansk julehygge. Underligt - men. Man kunne forestille sig at i en tid som denne, ville hjemveen boome, hvis ikke eksplodere. Bare knække en en smule. Underligt nok er dette ikke tilfældet. I hvert fald ikke for mit vedkommende. Jeg troede, det ville blive ubeskriveligt hårdt, men ærligtalt har det ikke engang været tæt på. Her på, hvad der for jer er juleaften, er det selvfølgelig med en snert af ærgelse, at jeg ikke er hjemme. Jeg savner min familie. Selvfølgelig gør jeg det. December har dog for mig været en skøn måned - anderledes selvfølgelig - men jeg har haft det fantastisk. Julestemningen her i Amerika gør det nemt at være glad. Stemningen er spirituel, og den glæde ens medmennesker udstråler, kan ikke andet end at gøre en selv i godt humør. Der er ingen tvivl om, at julen er "the big deal" her, og aldrig i mit liv har jeg set så meget julepynt, juledekorationer, kæmpemæssige juletræer med gigantiske julekugler samt tusinde julelys, som står i stærk kontrast til den ellers mørke nattehimmel. Udover det, har jeg en hostmom som elsker julen, så hele vores hus er ligeledes oppyntet med alt fra gran, krybbespil, snowflakes og glimmer julehuse til juletræer og julesokker foran pejsen. Den klassiske julemusik kører non-stop medmindre børnene har klaverundervisning. Også her bliver der spillet muntre juletoner. Dagligt kommer postbuddet med julekort fra familiens bekendte, og disse julekort, som ophænges på husets glasparti, danner samlet en væg af julehilsner og spreder ligeledes stemingen i et ellers julefyldt hus. Min hostmom har selv i sinde at sende over hundrede kort ud - ja, julen gør altså et eller andet ved folk. For mit eget vedkommende har jeg for at holde lidt ved det danske, set julekaldender hver eneste dag. Brødrene Mortensens jul har hver aften kørt på skærmen, og med en sød familie derhjemme, har jeg hver morgen vågnet op til dansk pakkekalender. Indholdet fra pakkekalender har gjort, at jeg har kunne pynte mit værelse op i dansk stil og ligeledes har kunne hygge mig med dansk juleslik. Det at man er væk hjemmefra gør også, at man søger sammen med alle de andre au pairs til julebagning og hygge, så jeg tror faktisk aldrig, jeg har julet så meget, som jeg har gjort denne måned. Jeg er nu bare spændt på i morgen, hvor det er vores tur til at fejre julen. Glæder mig ihvertfald til at opleve en rigtig amerikansk julemorgen, og så må jeg jo overleve, at den står på kinesisk takeaway til aftensmad. Spis derfor rigeligt med julemad for mig. Glædelig jul til alle!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar