onsdag den 25. december 2013

Very Merry Christmas

Også en glædelig jul ønskes I alle herfra det amerikanske. Jeg er nu klar til at hoppe på hovedet i seng efter to meget anderledes men yderst gode dage. I går stod den på julekagebagning til julemanden, som der efter amerikansk tradition fylder træ og julesokker med gaver natten til julemorgen. Ligeledes fik jeg bagt pebernødder for bare lige at mindes det danske en smule. Midt eftermiddag tog min hostfamilie ud af huset, hvor jeg valgte at blive hjemme for at slappe lidt af. Jeg fik imellemtiden skypet med familien derhjemme, som var godt i gang med at pakke gaver op efter at have hygget med dansk julemad. Det var godt at snakke kort med dem alle, men gud hvor ville jeg gerne have været i blandt. Ærgrelsen trykkede en smule, men denne her jul har givet mig en på opleveren - en jul jeg ikke vil være foruden. Efter opkaldet lavede børnene, min hostmom og jeg snekugler med julefigurer og glitter. Yderst hyggeligt og resultatet var vellykket. Dernæst tog vi en dans rundt om juletræet, og mine hostbørn syntes det var sjovt at bringe en dansk juletradition til livs. Jeg boblede af glæde! Julehumøret var i top, hvilket ville være mærkeligt anerledes, efter al den julehygge samt julemusik, som havde spillet i huset hele dagen. Min hostmom sagde endda til mig, at dette var den bedste jul nogensinde, og hun takkede mig for at være en del af den. Det varmede.
Vi havde tideligt aftensmad, som skuffende stod på kinesisk takeaway - sikke en julemiddag da. Jeg overlevede. Dernæst stod den på kirke, hvilket var mit første kirkebesøg juleaften. Det var en god og anderledes oplevelse. Slet ikke så kedeligt som i Danmark, hvor præstens prædiken er yderst langtrukken og søvndyssende. Hele gudstjenesten var bygget omkring et gospelkor, som min hostmoms far var en del af. Tjenesten bestod også af fortællinger, børneoplæsning og skuespil. Vi skulle flere gange ringe med små udleverede klokker, og til sidst under sangen "Silent Night" blev alt lyset slukket, og vi havde her alle et stearinlys, der skulle tændes. Det var så smukt!
Da vi kom hjem lå der før-julegaver til hele familien under træet. Vi fik her en matchende familie-jule-pyjamas, som var beregnet til julemorgen. Efter vi havde lagt julebreve, cookies og mælk til julemanden samt gulerødder til hans rensdyr foran pejsen, smuttede vi alle på hovedet i seng. Tidligt, men klogt. Klokken nåede nemlig ikke engang at ramme syv i morges, før jeg havde tre krudtugler hoppende i min seng. Hurtigt ud af sengen var det, spænende nedenunder i en fart. Jeg nåede nærmest ikke at se mig om, før alt gavepapiret var flået af pakkerne. Vores julemorgen var kaotisk og meget upersonlig efter min mening, da man bare pakkede gaverne op for sig selv. Jeg er helt klart mere fan af dansk jul, men det her vanvid var nu sjovt at prøve. Børnene fik selvfølgelig, hvad de ønskede sig. Alle en Ipad mini, samt overdrevet mange andre gaver. Jeg fik følgende gaver af familie, hostfamilie og hostfamiliens bedsteforældre:

To trøjer, hjemmefutter, Michael Kors ur, halskæde, ring, gavekort til Nike og Victorias Secret, 6 stk neglelak, tegnesæt, billet til Universal Studios og Alcatraz, Woman blad, dansk slik, et tæppe og body lotions.

Hvor er jeg taknemmelig! Jeg gav selv gaver til min hostfamilie, hvilket faldt i yderst god jord. Hvor elsker jeg bare at give gaver til dem, man holder af. Den følelse fik jeg atter bekræftet, da jeg efter gaven til mine hostforældre fik et kæmpe knus af min hostmom med efterfølgende sætning: "Oh, we love you!". Nu står et dejligt billede af børnene og jeg placeret solidt på reolen med alle familebillederne. Som afslutning på denne julemorgen spiste vi belgiske vafler til morgenmad hele familien samlet rundt om spisebordet. Efter dette tillod jeg mig selv at hoppe under dynen igen og få en lille en på øjet.Da jeg var lidt mere frisk end fra morgenstunden, bestemte jeg mig for at bruge lidt tid i køkkenet. Her fik jeg lavet risengrød og efterfølgende risalamande, som familien kunne prøve. Risengrøden var efter min mening perfekt. Risalamanden derimod havde en lidt mærkelig konsistens, hvilket jo i princippet kunne være ligemeget. De vidste jo ikke, hvordan det skulle være. Om de kunne lide det eller ej, er svært at sige. En ting var, hvad de sagde, en anden var, hvad deres tallerkner efterfølgende viste. Ligegyldigt - jeg var glad for dansk julemad.
Om eftermiddagen kom bedsteforældrene på besøg, og også her stod den på gaveoppakning. Jeg fik ligeledes en gave, hvilket var yderst uventet. Jeg vidste slet ikke, hvad jeg skulle sige, men fik smidt i hovedet, at det var fordi, jeg var så sød. Okay så, jamen tak! Vi havde en god julemiddag med pork og alt muligt andet amerikansk mad. Sulte fra bordet gik vi i hvert fald ikke. Aften sluttede vi af med familiefilm i kælderen, og jeg er nu mere en klar til at ramme dynerne. Dette skal gøres iført det julenattøj, jeg har haft på hele dagen. Sådan blev julen nemlig fejret her - hyggeligt og afslappende. Godnat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar